Onderzoek adaptie precisie-technologie door boeren

Hoi Allemaal,

Ik ben op het moment binnen de leerstoelgroep KTI (WUR) bezig om een thesis te schrijven over de adaptie van precisielandbouw binnen het boerenbedrijf en het leren werken met precisie-landbouw. Het doel is om te kijken hoe deze technologieën worden aangepast aan de bedrijfssituatie en hoe de teelt-technieken worden aangepast aan deze nieuwe technologie, met een focus op akkerbouwers en vollegrondstelers. Dit is een kwalitatief onderzoek waarbij ik boeren interview over hun ervaringen in het werken met precisie-landbouw.

Ik las enkele blogs hier op de website over farmhacks bij boeren die me interesseerden, en mijn vraag is dus of er mogelijk boeren hier op het forum zijn die geïnteresseerd zijn om te worden geïnterviewd binnen dit onderzoek. Verder zijn ideeën en vragen over dit onderwerp natuurlijk ook zeker welkom en gewaardeerd.

Hi Daniel, welkom op het forum! Leuk om hier op de hoogte te blijven van je onderzoek, en we helpen graag mee om geinteresseerde boeren te vinden. @Josien kan jij hier ook iets delen over actieonderzoek naar gebruik bodemtools?

Welkom op het forum @daniel.velden!

Ik ping @Pieter, @derk en @Marijn meteen. Zij kunnen je vast het e.e.a. over hun ervaringen met precisielandbouw vertellen.

En zoals Anne schrijft zijn we super benieuwd naar je onderzoek!

hoi daniel, ik sluit me aan bij eerdere reacties: leuk en interessant.
Ik heb afgelopen zomer een gebruikersonderzoek gedaan over bodembeheer. De respondenten zijn 9 boeren, zowel akkerbouwers als melkveehouders. Dat zou ik je kunnen toesturen? wat is je email?
Heb je behalve interviews ook gedacht aan meelopen met een teeltadviseur, secundair onderzoek (bv VKA, Provincies, DAW, The Green Land hebben recent ook keukentafelgesprekken gevoerd over (boeren)data; misschien kun je toegang krijgen)? Volg je NPPL al op de voet, zijn er akkerbouwersfora op Internet?
(btw: Ik heb in '95 een van mijn afstudeervakken bij KTI gedaan, Super als je een RAAKS achtig onderzoek op deze ontluikende AKIS kunt doen :slight_smile:

Hoi Daniël,

Ik stuur je zo het mailadres van mijn vader, die met name een eigen systeem voor precisielandbouw gebruikt.

Verder zijn zoals Josien al aangaf teeltadviseurs wellicht interessant. Ik heb afgelopen zomer een film voor Van Iperen gemaakt over hun precisielandbouw concept TT+, als je wil kan ik je koppelen aan de juiste persoon hier.

Hoi Allemaal,

Excuus dat ik niet eerder reageerde, kwam er net achter dat de mails van farmhack in de spam terechtkwamen. In ieder geval, bedankt voor alle reacties! Leuk om te horen dat hier interesse in is. Op het moment ligt mijn focus echt op de akkerbouwer/vollegrondsteler die aan het werk is met precisie-landbouw, om een onderzoek te hebben dat uit de boeren komt. Teeltadviseurs hierbij benaderen neem ik echter zeker mee, bedankt voor de suggestie.

Ik houd jullie op de hoogte.

Hoi Josien, bedankt voor je mail ook. Was een interessant onderzoek om te lezen. Zit in de facebookgroep van NPPL en ben bezig contact te leggen met de persoon binnen de WUR die daarbij bezig is. Secundair onderzoek en akkerbouwfora zijn zeker interessant, bedankt voor de tip. Ik moet natuurlijk kijken wat mogelijk is in een relatief korte periode van onderzoek, maar ik neem dit allemaal mee.

Hallo Daniel

We hebben enkele jaren geleden een meeting georganiseerd in het kader van de innovatiedag precisielandbouw in dronten. Met 60 stakeholders, waaronder meerdere boeren, over jouw thema gediscussieerd. Wat is je mailadres, dan kan ik mailen. Maar beter een keer een gesprek waar ik mijn ervaringen kan delen.
Groet
Herman Krebbers, Delphy