IoT in de landbouw

Beste,

Voor mijn scriptie ben ik bezig met een onderzoek naar IoT(internet of things) in de landbouwsector.

Mijn vraag is hoe ver zijn landbouw boeren vandaag de dag met IoT?

• In hoe verre maken ze gebruik van IoT?
  • Welke sensoren gebruiken boeren om hun oogst te kunnen analyseren?

Ik ben erg benieuwd naar de uitkomst, bedankt alvast.

dag joost, leuk dat je op farmhack forum komt kijken!
alle apparaten op de boerderij worden in toenemende mate met internet verbonden en aangestuurd via apps op mobieltjes. Ook verzamelen veel apparaten data die de leverancier uitleest, dat geldt bv voor tractoren, maar ook melkrobots. Slechts een minderheid gebruikt echt de term IoT. Waar gaat precies je belangstelling naar uit?

Dag Josien,

Dank voor je bericht.

Wij zijn aan het onderzoeken of nu al veel landbouw boeren gebruik maken van sensoren die bijvoorbeeld het vochtgehalte in de bodem meten, de mineralen en het aantal zonlicht dat nodig is. Zijn er veel boeren die dit gebruiken?

Dank alvast.

beste FarmHacker- boeren, wie kan iets zeggen over bodem?gewas sensoren, wie helpt Joost?

Joost, vochtgehalte en bodemtemp is beginnend, mineralen weet ik eigenlijk niet, en uren zonlicht is wellicht onderdeel van geavanceerde weerstations. Je zou kunnen beginnen met @Boerenverstand en @Daan-Boerenverstand, zij doen een pilot met melkveehouders met bodemsensoren.
Yannick Smedts van limburgse bodem is degene die je moet hebben in de fruitteelt.
@PaulLifeSpace is van Praktijkcentrum Precisielandbouw en heeft kennis van akkerbouw, met name aardappelteelt.
Hoop dat je veel respons krijgt, en op onze beurt zijn we heel nieuwsgierig naar je bevindingen.